برش لیزر و کاربرد های آن


در این نوشتار به برش لیزر و کاربرد آن می پردازیم. لیزرها پیشرفته ترین ابزار در دنیای مدرن امروزی هستند که بواسطه ی عملکردی خارق العاده در تمامی صنایع راه یافته اند. به طوریکه امروزه برخی از جراحی های پزشکی نیز به کمک لیزرها صورت می پردازد. زندگی در دنیای مدرن و پیچیده همچنین مکانیزه شدن تمامی لوازم و سیستم ها تجربه های متفاوتی نیز به دنبال خواهد داشت.

هر روزه دانشمندان و مهندسین ابزارهایی مختلف و کاربردی به دنیا معرفی می کنند. هدف تولید سیستم های مدرن از جلمه لیزرها سهولت در کار در عین حال بالا بردن دقت و در نهایت کاهش خطاهای انسانی است. با این حال این ابزارها کاربردهای گوناگونی دارند که در ادامه به طور مفصل به برش لیزر و کاربردهای آن اشاره داریم.

لیزر چیست ؟

قبل از پاسخ به هر سوالی لازم است که اطلاعاتی در خصوص دستگاه لیزر داشته باشیم. این سیستم پرکاربرد و مدرن چگونه عمل می کند و نقطه ی قوت آن چیست که موجب محبوبیت و استفاده ی آن در صنایع مختلف شده است. لیزر و نور معمولی ماهیتی یکسان دارند. در واقع هر دو موجی الکترومغناطیسی هستند. اما نور لیزر به مراتب بسیار قوی تر از نورهای معمولی است. نور لیزر بواسطه ی تقویت اوپتیکی بر پایه فوتون های تحریک شده ی نور معمولی تولید می گردد.

واژه ی لیزر در لغت به معنی تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است. به زبانی دیگر در واقع لیزر ابزاری است که نور را به شکل پرتوهایی موازی و هم راستا، این نورها بسیار باریک هستند و طول موج مشخصی نیز دارند، ساطع می کند. در واقع دستگاه لیزر از یک ماده ی فعال کننده که درون محفظه ی تشدید نور قرار داد تشکیل شده است. وظیفه ی این ماده تقویت پرتوهای نوری که به وسیله ی یک منبع انرژی بیرونی همانند نور یا الکتریسیته است، را به عهده دارد.

با توجه به ماهیت این نور و خواص گسترده ای که دارد در همان ابتدای امر کاربرد وسیعی در صنایع مختلف ایجاد کرده است. از مهمترین کاربرد لیزر میتوان به دستگاه های برش لیزری اشاره داشت که در ادامه به طور خلاصه و مفید به ویژگی ها و کاربردهای که این دستگاه ها در صنایع مختلف دارند می پردازیم.

برش لیزری در صنعت چه کاربردهایی دارد

بعد از آگاهی و علم به اینکه لیزر چیست و تفاوتی با نور معمولی دارد میخواهیم در مورد برش لیزر و کاربردهای آن بحث کنیم. دستگاه های برش از جدیدترین و به روز ترین سیستم های مدرن روز دنیا هستند. این دستگاه به حدی خطای انسانی را پایین آورده اند و همچنین دقت در انجام کار نیز آنها را محبوب ساخته است. به طوریکه امروزه در کارخانه های تولیدی، کارآگاه ها و دهها زمینه ی کاری دیگر ترجیحا دستگاه های برش خود را از نوع لیزری انتخاب می کنند.

دستگاه های برش لیزر به نوعی طراحی شده اند که قابلیت برش انواع فلزات و غیر فلزات را دارا می باشند. این دستگاه با نهایت سرعت و دقت خطوط مشخص شده را با کمترین میزان خطا برش می زند. به دلیل توانایی در برش تمامی متریال ها در واقع استفاده از این دستگاه به مراتب نسبت به سایر ماشین های برش قدیمی و دستی بیشتر شده است. ابزارها و دستگاه های برش قدیمی به نوعی منسوخ شده اند چرا که فرایند کار توسط این ابزارها بسیار زمان بر و پرهزینه بود. بنابراین رفته رفته این دستگاه در صنایع مختلف جای خود را به دستگاه های برش لیزر داده اند.

کابرد برش لیزر

همانطور که اشاره شد دستگاه های لیزر به پرکاربردترین سیستم های مکانیزه امروزی تبدیل شده اند. با استفاده از این ابزارها علاوه بر برش میتوان روی سطوح فلزی و غیرفلز نقش نگاره های زیبایی نیز حکاکی نمود. بنابراین به نوعی میتوان علت محبوبیت این دستگاه را در جوامع امروز درک نمود. در ادامه به کاربردهای برش لیزری اشاره داریم.

 

برش پلکسی گلاس

برش پلکسی لیزر

طلق، اکریلیک، پلی اکریلیک و پلکسی از دیگر نام های پلکسی گلاس است. این ماده به دلیل برخی ویژگی های خاص و منحصر بفرد از قبیل زیبایی، سبکی، شفافیت و مقاومت بالا در سالهای اخیر کاربرد گسترده ای داشته باشد. با توجه به ماهیت ظریف و خاص این ماده تنها دستگاه های برش لیزری هستند که پلکسی گلس را با نهایت ظرافت و دقت برش می دهند.

برش چوب

برش چوب با لیزر

از دیگر کاربردهای برش لیزری میتوان در صنعت و حوزه ی چوب بری به آن اشاره داشت. کارهای هنری ظریف، ابزارهای چوبی که ملزم برش دقیقی هستند، تنها با استفاده از برش های لیزری این امر محقق می شود. چرا که ابزارهای سنتی درصد خطایی خواهند داشت که در تمیزی کار تاثیر گذار است.

برش لاستیک

 

ورق های لاستیکی و انواع واشر که در ابزاها و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند به کمک دستگاه های برش لیزری با کاهش هدررفت مواد اولیه برش داده می شوند. در روش های قدیمی فرایند برش لاستیک ها در تیراژهای بالا، در قالب های فلزی صورت می گرفت. بنابراین علاوه بر دستگاه برش زمان و هزینه ای نیز صرف ساخت قالب ها می شود. اما امروزه تنها با یک طرح اولیه و با حذف زمان و هزینه این عمل انجام می گردد.

برش بردهای الکترونیکی

برش مدار های الکترونیکی با لیزر

از دیگر کاربردهای برش لیزر میتوان به برش و سوراخکاری بردهای الکترونیکی و مدارهای چاپی اشاره داشت. در واقع بردهای الکترونیکی مهمترین قطعه در وسایل و سیستم های برقی الکترونیکی به شمار می آیند. دستگاه های برش لیزر جایگزین سایر دستگاه های مکانیکی از جمله  دستگاه برش CNC شده اند.

برش پارچه و چرم

چرم، پارچه و دیگر منسوجات کاربرد گسترده ای در زندگی های روزمره دارند. لباس هایی که میپوشیم، کیف، کفش و صدها مورد دیگر که از پارچه و یا چرم تهیه شده اند. برای برش و ایجاد طرح های پیچیده در کارگاه های تولیدی و در تیراژ بالا میتوان با استفاده از دستگاه های برش لیزری در کوتاهترین زمان و جلوگیری از هدررفت مواد اولیه طرح های دلخواه را پیاده سازی نمود.

برش پلاستیک

برش پلاستیک با لیزر

پلاسیتک ها نیز از مواد اولیه یک پرکاربرد در صنایع مختلف به حساب می آیند. ابزارها و وسایل مختلفی از پلاستیک ساخته می شوند. برای برش و ساخت این مواد نیز میتوان از دستگاه های برش لیزر کمک گرفت.

برش کاغذ و مقوا

برای ساخت کارت ها، جعبه ها، جلد کتاب، پوسترها، دفترهای یادداشت و سایر موارد نیاز به کاغذ و یا مقوا داریم. به طور عمده تمامی موارد مذکور در تیراژهای بسیار بالا طراحی و تولید می شوند. دستگاه ها و روش های سنتی با صرف هزینه و زمان زیادی این فرایند پیچیده را انجام می داند. اما امروزه به لطف دستگاه های برش لیزی با نهایت دقت و سرعت پروسه ی برش کاغذ و مقاوم صورت می پذیرد.

مقالات

برش لیزربرش لیزر چیستبرش لیزر فلزات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = یازده

خانه درباره ماتماس با ما